Dec 12 2008

Filmanmeldelse: Catwoman (2004)

Postet kl.: 10:22 - med følgende tema: underholdning

Terningkast 4Jeg brukte et par timer i natt på å se Catwoman, med Halle Berry, fra 2004. Jeg har lenge unngått denne filmen, rett og slett fordi den fikk elendige kritikker, og fordi coveret/plakatene og også traileren til filmen ikke egentlig vitnet om noe jeg hadde lyst til å se. Greit nok, Halle Berry ser bra ut ikledd opprevne lærbiter, det er ikke det, men det var liksom ikke Catwoman, slik jeg har forestilt meg henne.

Jeg bestilte nylig en rekke filmer med basis i diverse forskjellige tegneserier, og tenkte dermed at Catwoman også måtte få bli med, og at jeg skulle sette meg ned å se den, for å se om den var så dårlig som alle ville ha det til.

Catwoman posterCatwoman posterJeg begynte med å se litt av bonusmaterialet, spesifikt en gjennomgang av Catwoman opp gjennom det første øyeblikket i tegneserien på 60-tallet, til de forskjellige skuespillerne i TV-serien og filmene fra samme tidsrom. De har fått de forskjellige skuespillerne til å stille opp og snakke om sin oppfatning og fremstilling av Catwoman, og det er interessant. De har fått Eartha Kitt, som spilte Catwoman i TV-serien fra 1967, til å presentere historien, og det er et godt valg. Som svart kvinne i 1967, så var det ganske spesielt å bli gitt en slik rolle, i en ganske stor TV-serie, og hun har en katteaktig opptreden som både kler presentasjonen nå, og rollen i serien veldig godt. Du må se denne, om du har DVDen, bare for å høre Eartha purre når hun snakker ;)

Vel vel. Greit nok med ekstramaterialet. Jeg har ikke sett bak-scenene-dokumentaren, så den står jeg over å kommentere, men om den holder tilsvarende nivå som historien, så er nok den også bra.

Filmen da, spør du kanskje? Jeg ble faktisk positivt overrasket, jeg. Jeg hadde forventet meg noe mye, mye dårligere enn dette. Greit nok, det var ikke noen store prestasjoner av noen av skuespillerne, dessverre virker det nesten som om de kjeder seg innimellom, men Halle Berry som Catwoman gjør en ganske god jobb – hun har virkelig kattebevegelsene og stilen inne, det skal sies. Jeg vet fremdeles ikke om jeg er fan eller motstander av kostymet, men ok, det funker, det gjør det.

Litt plothull innimellom, samt litt hopp i tidslinje gjør at jeg trekker litt ned – man ser f.eks. Catwoman i kostymet helt plutselig, uten at det har blitt “produsert” på noen måte. Ting går litt fort innimellom. De andre rollene, bl.a. Sharon Stone som “bad girl” og Lambert Wilson (kanskje mest kjent for nordmenn som “The Merovingian” i The Matrix-serien) som “hovedfiende”, samt Benjamin Bratt som Tom Lone, filmens “love-interest” gjør alle greie nok roller, uten at de på noen måte fremstår som glimrende skuespillere. Det hele blir litt tamt.

De har også gjort en liten vri i denne filmen. Halle Berry spiller ikke Selina Kyle (som er den opprinnelige Catwoman) – hun spiller en ny Catwoman, og dette blir forklart ganske greit i filmen.

Filmen får dermed terningkast 4 av meg. Bedre enn jeg hadde trodd, men jeg foretrekker fremdeles Michelle Pfeiffer som Catwoman/Selina Kyle i Batman Returns fra 1992.

Tags: , , , , , , ,