Jun 6 2008

Føljetong: KrF uttaler seg om ting de ikke har peiling på, del 1

Postet kl.: 20:46 - med følgende tema: blogging,nyhetsbilde,underholdning

 

Oddvar SkaiaaOddvar Skaiaa, fylkesvaraordfører i Aust-Agder, og (selvsagt) medlem av KrF, uttaler seg i et leserinnlegg i Agderposten om Age of Conan, og hvilket “makkverk” dette er.

For å ta noen sitater fra intervjuet med ham i etterkant:

Det forundrer meg at anmeldere, TV og aviser kan uttale seg om dette som en stor og positiv kulturbegivenhet. Jeg vil kalle det et makkverk som river i stykker vår kultur.

På spørsmål om han tror folk tar skade av spillet:

Det tror jeg faktisk, for du blir påvirket av det du sitter med i timevis. Du fyller deg selv med inntrykk og en måte å tenke og reagere på, som noen mennesker lett vil overføre til virkeligheten. Snart går det jo ikke en dag uten at vi leser om drap i vårt eget land.

Etter å ha innrømmet å ha omtrent null kunnskap om dataspill, så uttaler han følgende om vold i spill kontra vold på film:

Filmer ville aldri vist noe i nærheten av dette som vises i «Age of Conan». Når det vises mord eller noe slikt i en film, er hovedinnholdet i filmen som regel oppklaringen. I dataspillet er det et annet, negativt og råere fokus.

Vel, det er jo tydelig at han ikke har peiling på spill, og det er jo også tydelig at han ikke har vært på kino siden lydfilm var det store nye! For å ta en kjapp oppramsing av noen voldelige filmer uten noe fokus på oppklaring av evt. mord: Sin City, Rambo, Kill Bill 1 & 2, Grindhouse (Planet Terror & Death Proof), Saw-serien, Hostel 1 & 2. Dette var en veldig kort liste, men likevel ganske representativ for hypervold i filmer.
Age of Conan
Uttalelsene fra Oddvar Skaiaa faller egentlig på sin egen urimelighet. Hvor ofte hører man om gamere som dreper folk i den virkelige verden? Det var ment som et retorisk spørsmål, folkens. De få gangene det blir påpekt, så er det media som slår opp en eller annen drapssak, gjerne en tulling på en highschool eller college i USA som har plaffet ned noen – da er det straks “påvirket av dataspill”, “hørte på satanmusikk”, “hadde emosjonelle problemer” (les: var gother/emo).

Det har aldri blitt bevist at voldelige dataspill påvirker virkelighetsoppfattelsen og gjør mennesker mer voldelige. Det er en poopulær teori, som vel egentli nekter å dø ut, men igjen, det er neppe noe som kan sies å være bevist. KrF er kjent for å uttale seg sterkt om ting de har liten eller ingen forståelse for, og i denne sammenheng er det vel kanskje bare lettere å le det vekk, enn å ta Skaiaa seriøst. Det gir bare kredibilitet til disse dommedagsprofetene.

Sponsede linker

Dersom du skulle ønske å kjøpe Age of Conan, eller noen av filmene som har blitt omtalt her, så kan du gjøre det enten på CDON eller hos Bokkilden. Du kan til og med leie filmene hos Brafilm.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer Blogglisten Add to Technorati Favorites

 
 


4 kommentarer hittil

  1. Øyvind Sæther June 7th, 2008 00:36

    Jeg er enig i at dette “voldelige dataspill” tøvet er vås. Dessuten er det noe oppbrukt. “voldelige dataspill” vil føre til at barn begynner å spise foreldrene sine til frokost tøvet dukket opp på 90-tallet og tøvet har blitt repetert oftere enn jo-jo årene siden dengang.

    Sannsynligheten for at en hvilken som helst person under 30 og har en datamaskin og er involvert i en drapssak drikker kaffe er sannsynligvis mindre enn sannsynligheten for at vedkommende har voldelige dataspill på datamaskinen sin.

    Bedrifter som massedistribuerer propaganda (aviser, etc) får ofte beskjed om å påpeke at gjerningsmenn er “påvirket” av “voldelige dataspill” og aldri beskjed om å påpeke at gjerningsmenn er “påvirket” av kaffe. Jeg aner ikke hvorfor.

    Jeg vet ikke hva “Oddvar Skaiaa” har imot “Age of Conan”, jeg installerer ikke propietær programvare på datamaskinen min. Det er uetisk å støtte propietær programvare og jeg oppfordrer alle til å ikke kjøpe “Age of Conan”.

    Til de som absolutt vil ha spillet selv om det er propietær programvare: det er mer etisk å “pirat”kopiere propietære spill enn å kjøpe dem.

    Og piratkopier av Age of Conan vil ikke gjøre at vi snart leser om drap i Norge hver eneste dag slik “Oddvar Skaiaa” frykter. Vi kan være sikre på det ved å se på saken i historisk perspektiv: “Oddvar Skaiaa” sin drapsbølge i Norge kom ikke da Doom ble lansert. En slik drapsbølge kom heller ikke da Quake kom. men OMG OMG OMG nå som Age of Conan er her så FÅ PANIKK OG LEGG DEG UNDER DYNA

    Øyvind Sæthers siste ytring: En uke til VenerRace 2008

  2. PoPSiCLe June 7th, 2008 03:14

    Hvordan kan det være uetisk å støtte proprietær programvare? Jeg antar da uten videre at du er en Linux-mann, og kjemper for “fri” programvare. Helt greit det, men fra å støtte “fri” programvare, til å si at det er uetisk å støtte proprietær… det er et langt steg.

    De fleste spill i dag er proprietære – i alle fall de med litt utbredelse (vær så snill – ikke si at NetHack er et utbredt spill). Alle spillkonsoller er proprietære, og selger ganske bra, sist jeg sjekket.

    At Oddvar Skaiaa er på villspor, er nok sant, men å si at det er mer etisk å piratkopiere spill man vil spille enn å faktisk kjøpe dem og støtte utviklerne må kunne sies å være en fullstendig idiotisk kommentar – dersom det ikke er penger å tjene på det, vil det til slutt ikke være noen gode spill igjen, hverken proprietære eller “frie”. Og, i motsetning til programvareindustrien, så er det nok ikke så mye å tjene på “frie” spill.

  3. Einar June 7th, 2008 23:22

    Denne uttalelsen føyer seg bare inn i rekken av teite ting KrF-politikere har sagt. De er noen konservative idioter (ivertfall noen av dem) som ikke tør å prøve noe nytt. Oddvar Skaiaa har jo ikke engang prøvd spillet – og konkluderer uten å vite noe særlig om saken. :(

    Øyvind Sæther: Du mener det er uetisk å kjøpe proprietær programvare, og at det er mer etisk å piratkopiere den? Mener du da også at et firma som har betalt 200 millioner (i dette tilfellet) ikke skal tjene noe på det, eller få tilbake det de har brukt på å utvikle programvaren? Fri programvare koster det ingenting eller svært lite å utvikle – siden utviklerne er frivillige og jobber uten lønn. Derfor er det ingen utgifter å dekke.

    Einars siste ytring: 123-meme

  4. PoPSiCLe June 8th, 2008 22:48

    Det er vel ikke noe nytt at KrF uttaler seg konservativt og kritisk til “ny” kultur – som vel kanskje både Quarten og Age of Conan kan konkluderes å være. De moraliserer uten egentlig å vite hva de moraliserer over.

    Når det gjelder utviklingen av fri programvare, så er det nok en del utgifter også forbundet med dette, og det er også en rekke selskaper som driver med dette i kommersiell sammenheng, så det at det er “gratis” er ikke nødvendigvis sant. Dog, det at man ofte har tilgang til et langt større spekter av utviklere, og også at folk selv har mulighet til å endre og styre prosjekter i andre retninger medfører nok en del gevinst når det gjelder utvikling.

Legg igjen en kommentar

Dersom du skal komme med tilsvar på en kommentar, så går det an å trykke på "Svar på denne kommentaren"-linken under kommentaren du skal svare på - det gjør at ditt svar kommer direkte under kommentaren du svarer på, i en tråd, noe som gjør det enklere å følge med på diskusjonen.

CommentLuv badge

Arkiv


Kategorier


Link it up!


PS! I Blog You!


WP-plugins