Sep 13 2008
Sverige – bli voksen!
Tittelen er stjålet (i oversatt form) fra et blogginnlegg av Peter Sunde.
The Pirate Bay var i søkelyset denne uken, etter at det ble kjent at rettsrapportene og obduksjonsbildene av ofrene i Arboga-saken var tilgjengelig som en torrent. Peter Sunde, og The Pirate Bay har nå valgt å boikotte pressen på ubestemt tid, pga. all omtalen der pressen fullstendig har misforstått (igjen) hva Pirate Bay er, og hvordan Intenet fungerer.
Grunnen til at The Pirate Bay nå har “fått nok” er nok mye pga. oppførselen til SVT som Peter Sunde skriver om i sitt blogginnlegg.
Min reaksjon er “er det mulig å være så dum, skjønne så lite?” Det er rett og slett skummelt å se hvordan reaksjonene på det at en bruker på The Pirate Bay la ut offentlig tilgjengelige dokumenter for nedlasting. Jada – dokumentene var ikke på noen måte hemmelige eller vanskelig å få tak i – en kjapp telefon til myndighetene, og så har du dokumentene tilsendt. Sverige har nemlig en offentliggjøringspraksis, som sier at alle rettsdokumenter, og andre offentlige avtaler, dokumenter etc. skal være tilgjengelige, dersom de ikke spesifikt er hemmeligstemplet – mye det samme som i Norge, med andre ord.
The Pirate Bay har altså igjen fått uberettiget kritikk. The Pirate Bay er ikke ansvarlig for det som legges ut. De har moderatorer som jobber med å fjerne ulovlig materiale, og de informerer politiet dersom de finner klare brudd på loven. De har samtidig som prinsipp at ingenting som er lovlig under svensk lov skal fjernes – inkl. “bilder av døde barn”.
Jeg må si meg enig med Peter Sunde, i det han sier om at The Pirate Bay er de eneste som er rakrygget i denne diskusjonen, og som forholder seg til sine prinsipper. Dertil kommer det han sier om at det ikke er mulig å ha en saklig debatt når følelsene er så sterke som de er – helt enig. Skal man kunne debattere, så må man evne å la følelsene ligge igjen hjemme – man må se på prinsippene bak, ikke sakens innhold spesifikt, skal man kunne få til en debatt som er verdt <<å ta del i.
Selvsagt er ingen uenige i at det kan oppfattes ubehagelig at bildene og protokollene ligger åpent tilgjengelig på The Pirate Bay. Derfra og til å forlange dem fjernet, er en helt annen sak.
Tags: Arboga, blog, Peter Sunde, Pirate Bay, prinsipper, SVT, Torrentfreak





pell September 13th, 2008 06:55
Hvilken almeninteresse har det å få adgang til obduksjonsresultatene av 2 myrdede barn?
[Reply]
PoPSiCLe Reply:
September 13th, 2008 at 19:11
Det må du neste spørre svenske myndigheter om. Det er de som har gjort dem tilgjengelige i utgangspunktet.
[Reply]
pell September 13th, 2008 07:09
Nå får jeg blod på tann.Er vi kke lenger istand å ha medfølelse,Om noe er juridisk korrekt er det dermed moralsk korrekt? Uheldige kombinasjoner av lover gjør at bilder av døde barn legges ut til offentligheten. Du har lov til å gjøre det,Er det dermed riktig?
[Reply]
PoPSiCLe Reply:
September 13th, 2008 at 18:56
Alt som ikke eksplisitt er forbudt ved lov, er lovlig. Moral og etikk har ingenting med denne saken å gjøre.
Igjen ser vi problemet med å diskutere sak basert på følelser fremfor logikk.
Medfølelse er flott det. Betyr det at man skal bryte med sine prinsipper om å ikke sensurere unødvendig, bare fordi man føler med de etterlatte? Så klart ikke.
Dessuten – det er ikke Pirate Bay som har gjort noe her – det eneste de har gjort er å ikke fjerne linken fra sin torrentoversikt. Betyr det at dersom Pirate Bay fjerner linken, så er ikke materialet tilgjengelig? Nei. Det betyr bare at det ikke lenger er like enkelt å finne.
Og igjen – dette materialet har hele tiden vært tilgjengelig fra svenske myndigheter – alt noen har gjort er å legge det lett tilgjengelig på nett, for nedlasting.
Jeg ser virkelig ikke problemet. Og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor ingen skjønner hvordan Pirate Bay fungerer – er det vanskelig å forstå at det ikke er Pirate Bay som har lagt ting tilgjengelig?
[Reply]
p2pnett September 14th, 2008 15:51
Enig, det blir for dumt å kritisere TPB for dette.
[Reply]
Alf Ivar September 17th, 2008 08:06
Dette blir bare for dumt. Selv om jeg av og til bruker TPB selv, så kan jeg umulig forsvare alt det de gjør.
TPB og du hevder at det er brukerne og ikke bakmennene til nettstedet som har gjort noe her. Det er en sannhet med enorme modifikasjoner. Det er nemmelig noe som heter redaktøransvar. Det betyr at eierne av et nettsted står ansvarlig for hva som blir publisert der.
Og hvorfor i all vide verden skal man ikke blande etikk og moral inn i denne debatten? Alle lover og regler er jo tuftet på akkurat etikk og moral.
Jeg foreslår at du endrer tittel på innlegget til “TPB – voks opp”.
Alf Ivars siste ytring: Kvarmes religionsforståelse
[Reply]
PoPSiCLe Reply:
September 18th, 2008 at 07:56
Uhm, det er altså veldig uklart om eier av et nettsted for brukerpublisert materiale har et “redaktør”ansvar. Det er jo også helt klart at materialet som ligger på TPB er lovlig i hht. svensk lov, og at man lett kan få tak i det direkte fra svenske myndigheter.
Derfor er det jeg argumenterer for at TPB ikke har gjort noe galt her – de har bare fulgt sine prinsipper, og valgt å ikke sensurere noe som i hht. svensk lov ikke er ulovlig!
Etikk og moral, når disse ikke er basis for en lovgiving, er fullstendig irrelevant i denne saken. Du baserer ditt utsagn på følelser (vil jeg tro), mens jeg, og så vidt jeg kan se, TPB, baserer seg på en korrekt tolkning av svensk lov, og forholder seg til prinsippene sine.
Følelser har ingenting i denne diskusjonen å gjøre, enkelt og greit.
[Reply]
Alf Ivar September 18th, 2008 08:50
Jeg kan være med på din tolkning når det gjelder de spesifikt omtalte dokumentene i denne saken. Men på generelt grunnlag mener jeg at TPBs argumentasjon er helt søkt.
Og redaktøransvaret kommer nok ikke TPB unna nei. På lik linje med at du og jeg ikke slipper unna redaktøransvaret på våre blogger.
[Reply]
PoPSiCLe Reply:
September 18th, 2008 at 18:48
Hvorfor er da argumentasjonen til TPB søkt? Jeg skjønner ikke helt det? Er det fordi linkene til diverse torrents på siden til TPB faktisk linker til materiale som inneholder piratkopiert materiale? I såfall er det kanskje på tide å opplyse om at det overhodet ikke er forbudt å linke til “ulovlig” materiale, så lenge man ikke selv hoster det på sine egne servere.
Jaha? Kan du vennligst vise meg noe som helst i lovverket som tilsier at jeg har noe som helst ansvar for hva som dukker opp i kommentarfeltet i min blog? Selvsagt har jeg et ansvar for det jeg selv skriver, og det har jeg ingen problemer med, men om noen velger å skrive sjikanerende, utleverende e.l. i kommentarfeltet, så er mitt eneste ansvar å vurdere om kommentaren har relevans til saken som blir kommentert, om den inneholder oppfordringer til ulovligheter, eller avslører for mye om en tredjeperson til at jeg med “god samvittighet” kan ta den inn. Jeg ville nok likevel tatt den inn, men valgt å endre delene av teksten.
Men igjen – det har vært en del diskusjon om nettopp redaktøransvar, bl.a. i kommentarfelt hos nettaviser, blogg-miljø som VGblogg o.l. etc. Det er en helt annen diskusjon enn hva private aktører har av ansvar. Så igjen, jeg vil gjerne ha noen juridiske oppbackinger her – enten norske eller svenske, ettersom vi enten diskuterer norske blogger eller svenske nettsider.
[Reply]