Aug 2 2008

Tilbake i Dagblad-varmen!

Postet kl.: 02:13 - med følgende tema: blogging,meg & mitt

 

I dag fikk jeg meg en liten overraskelse.

Jeg har, siden jeg ble bannet fra Dagbladet, pga. en post som holdt en noe fleipete tone ang. en 17årings død i USA, hatt en dialog med Morten Øverbye, redakter for Dagbladet.no, der jeg har forsøkt å kommentere problemene som oppstår når Dagbladet, som foreløpig eneste Twingly-bruker av de store nettavisene, ikke har gode retningslinjer for bruk av tjenesten.

Det er uten tvil mer “matnyttig” for bloggerne som linker til Dagbladet, enn omvendt, i alle fall pr. i dag.

Etter en lengre debatt, der jeg har kommet med synspunkter, og Øverbye har svart (jeg må si, jeg ble faktisk ganske overrasket over at mannen tok seg tid til å svare meg, gang på gang), så har jeg altså klart det “umulige” – jeg har blitt tatt inn i varmen igjen. Riktignok har jeg fått en liten advarsel, om at det ikke nødvendigvis skjer igjen, om de igjen skulle få klager på mine postinger – det får så være.

Jeg setter pris på reaksjonen til redaktøren. Det viser at det er mulig å argumentere – selv om jeg på ingen måte argumenterte for at han skulle ta meg inn igjen – jeg argrumenterte dog for at Dagbladet.no burde gå i bresjen for å få på plass klare regler for bruk, og gjerne også være i forkant av evt. nye brukere av tjenesten – som Twingly selv har varslet kommer i løpet av året.

Jeg har kommentert på at det burde være en “siling” av blogginnlegg, gjerne før de faktisk kommer frem til avisen, og at dette burde være en oppgave styrt av nettopp klare retningslinjer.

Det er godt å se at man kan bli tatt på alvor, også når man ikke er enig med den man debatterer med, og at det finnes rom for innspill.

Jeg anbefalte også Dagbladet å ta kontakt med bloggere, og “bloggverdenen” før de spikrer sine retningslinjer – rett og slett fordi det er vi, som bloggere, som skal benytte tjenesten, og Dagbladet er like godt tjent med at vi er enige med dem, som vi er tjent med å ha et godt forhold til Dagbladet som leverandør av trafikk.

Jeg er takknemlig – ikke at jeg har noen plan om å bli “Twinglyhore” igjen – jeg trives med trafikken min som den er, men det er greit å ha muligheten til å “tjene” på å linke til Dagbladet igjen, samt ha muligheten for å skape diskusjon.

Tags: , , , , , , , , ,

7 kommentarer Blogglisten Add to Technorati Favorites

 
 

Lignende poster:



7 kommentarer hittil

  1. Viktor Viktorsen August 2nd, 2008 18:45

    Ikke for å ta fra deg æren av å ha kommunisert frem et behov for twingleregelverk overfor en viktig db.no-redaktør, men hvor maaaaaange bloggere har ikke gjort det hittil FØR deg, og til ingen nytte?!?!

    Det er bla-bla-bla-bla…god ide, og bla-bla-bla-bla, – og vips er man utestengt pga noe db.no kaller “spam” uten at db.no har noe regelverk å vise til.

    Virker ekkelt og lunefult!

    Viktor Viktorsens siste ytring: Statens vegvesen – en hemsko!

    [Reply]

    PoPSiCLe Reply:

    Jeg vet ikke – jeg vet at mange bloggere har blitt utestengt, og at de gjerne ikke har fått noen grunn for det – det gjorde heller ikke jeg, før jeg etterspurte grunnen. Jeg fikk da til svar at jeg ikke var utestengt på grunn av spam, men pga. klager fra brukere på et innlegg jeg tidligere hadde skrevet, og linket til Dagbladet.

    Jeg ble først sur – og kritiserte dem for å ha tatt på seg rollen som redaktør for eksternt innhold. Etter litt frem og tilbake, faktisk viser mailcounten mellom meg og redaktøren 11 henvendelser til sammen, så har jeg altså blitt “sluppet inn i varmen” igjen. Det viser at det nytter, og slik jeg oppfattet dialogen, så ble mine forslag satt pris på.

    Jeg vet ikke om de blir tatt til følge, det har jeg ingen anelse om, men det viser at det nytter, så lenge man holder seg til sak og fakta. Jeg kjeftet ikke, jeg ba heller ikke om å bli sluppet til igjen – jeg formulerte meg for nettopp å unngå å høres masete ut, og diskuterte heller mangelen på regelverk, og at det da blir vanskelig å vite når man gjør noe galt, fremfor å diskutere min egen sak.

    Beslutningen Dagbladet gjorde, kan jeg forstå – det at de får klager fra brukere på et av mine innlegg betyr at de kan miste lesere, og det vil de så klart unngå. Da er enkleste løsning for dem å blokkere bloggen.

    Jeg håper de får på plass et gjennomført regelverk, og jeg håper også at de tar med bloggere når disse reglene skal formuleres.

    [Reply]

  2. Bannet av Dagbladet - junkfoodjunkie.no August 2nd, 2008 18:59

    [...] Jeg har altså blitt sluppet tilbake på Dagbladet.no – etter en lengre mailutveksling med redaktøren deres. Min “beef” med Dagbladet er [...]

  3. Viktor Viktorsen August 2nd, 2008 20:58

    Ja, jeg kjenner til det. Har også vært i kontakt med redaksjonen/vaktsjef noen ganger og fått forklaringer. Men det er likevel ekkelt – føles tilnærmelsesvis som en slags voldtekt – selv om man slipper inn igjen i varmen. Så lenge det ikke er regler kan jo hvem som helst redaktør sperre ip-adressen eller hva det nå er de gjør, alt etter redaktørens forgodtbefinnende. Redaktøren har all makt, og det får man selvsagt respektere.

    Har derfor bevisst valgt å holde meg unna db.no inntil det kommer twinglyregler, slik at jeg slipper å bli anklaget/utestengt for noe som ikke har vært min hensikt.

    Orker ikke herskesyke og utrygge mennesker som MÅ ha kontrollen til envher tid, og som straffer hist og pist etter innfallsmetoden i form av eksklusjoner, avvisning og utestegninger etter regler i eget hode.

    Viktor Viktorsens siste ytring: Statens vegvesen – en hemsko!

    [Reply]

    PoPSiCLe Reply:

    Det er mulig du har rett, men begrunnelsen som ble gitt meg, viser at de som regel kun fjerne spam, dvs. linker som går fra blogger som multilinker, har innhold som ikke har noe med innholdet i artiklene de linker til å gjøre, etc.

    Det kan jo godt hende det ikke har vært slik tidligere, eller at det skjer vurderinger i hvert tilfelle – det siste er det jeg er mest for å få fjernet – det bør være klare retningslinjer. Jeg føler i alle fall at redaktøren, som jeg nå har snakket med, har gjort jobben sin på en grei måte.

    Selv om jeg ikke var enig i avgjørelsen, så var den likevel ikke ubegrunnet.

    [Reply]

  4. Trampexx August 4th, 2008 10:24

    Det er ikke alle som er like heldige som deg. Jeg har sendt dem mail 2 ganger med spørsmål om hvorfor jeg er blitt bannet, og meg svarer de ikke engang.
    Jeg TROR at årsaken kan være at jeg vridde den massevoldtekten av hun 15 årige jenta over til et problem med utlendinger, men jeg vet jo ikke.
    Det er utrolig frustrerende når de ikke engang gidder å svare meg, og jeg savner veldig noen retningslinjer. Slik det er nå kan man bli bannet nærmest når som helst.

    [Reply]

    PoPSiCLe Reply:

    Jeg vet ikke. Jeg undersøkte litt, sjekket litt innlegg, og formulerte et innlegg direkte til redaktøren, som sagt. Jeg fikk i alle fall gjennomslag, noe jeg synes var profesjonelt og bra.

    Nå sier jeg ikke at dette gjelder deg, men kan det ha noe med måten man formulerer seg på? Om man klager, syter og bærer seg, uten å komme med konkrete forslag til forbedringer, gjerne fra begges side, så er det gjerne ikke så rart om man havner i spambøtta.

    Jobber selv med kundeservice, og det er virkelig ganske informativt å se hvor mye bedre service hyggelige kunder får, enn de som bitcher og klager, uten å gi noe tilbake.

    Som sagt – jeg sier ikke at dette gjelder deg, jeg bare mistenker at det er en del slike mailer som strømmer inn.

    [Reply]

Legg igjen en kommentar

Dersom du skal komme med tilsvar på en kommentar, så går det an å trykke på "Svar på denne kommentaren"-linken under kommentaren du skal svare på - det gjør at ditt svar kommer direkte under kommentaren du svarer på, i en tråd, noe som gjør det enklere å følge med på diskusjonen.

CommentLuv badge

 

Epostvarsling

Dersom du ønsker å motta epost ved nye kommentarer uten å legge igjen en kommentar selv kan du melde din interesse ved å registrere adressen din i dette skjemaet.