Apr 30 2009

Filmanmeldelse: X-Men Origins: Wolverine

Postet kl.: 01:10 - med følgende tema: underholdning

 

Terningkast 5Jess. Da har man tilbrakt et par timer på kino med å se Hugh Jackman i rollen som Wolverine banke gørra ut av det meste – og være kjærlig tømmerhugger i Canada. Slett ikke en dårlig kombo, selv om det kan høres ganske tragisk ut.
Han er våt, og gretten. Og han har KLØR! © 20th Century FoxHan er våt, og gretten. Og han har KLØR! © 20th Century Fox
X-Men Origins: Wolverine tar oss med tilbake til tiden før den første X-Men filmen. Den viser hva som er bakgrunnen til Wolverine, bakgrunnen som han selv ikke husker. Vi får også vite hvorfor Wolverine ikke har noen hukommelse å snakke om, hvordan han gikk fra beinklør til klør laget av Adamantium. Vi får i det store og hele det meste som måtte trenges av bakgrunnsinformasjon her, ispekket en del virkelig heftige actionsekvenser, som virkelig viser hva Wolverine er god for i kamp.

Jeg har gledet meg til denne filmen siden jeg hørte den skulle komme. Jeg tror jeg hørte om denne filmen ganske tidlig, uten at jeg helt klarer å plassere når dette var. Jeg har alltid digget Wolverine, og selv om X-Men-filmene fungerte ganske greit, med en ok cast, så hadde ikke filmene vært de samme uten Wolverine.

Hugh Jackman er Wolverine i denne filmen. Slik vi vil se Wolverine – som et rått, brutalt dyr. Sinnet som lyser i øynene på Jackman, kostymet, håret – alt bidrar til å skape en troverdig Wolverine på lerretet.

Ellers er det mange andre kjente deltagere fra Marvel-universet: Sabretooth så klart, Professor X(avier) gjør en liten gjesteopptreden, det samme gjør Blob. Gambit har fått en relativt grei birolle som Wolverines sidekick mot slutten av filmen. Jeg kunne gjerne tenkt meg å sett mer til Gambit – kortkunstene hans er virkelig artig å se på. Ellers dukker det opp en del yngre versjoner av studentene ved Xaviers skole – bl.a. Cyclops.

Filmen er passe porsjonert, og vi får nok bakgrunnsinformasjon til å stille nysgjerrigheten, samtidig som vi får innblikk i karakterenes psyke og motivasjon. Dette er et must for tegneseriegeeks og Marvel/superheltfans – dette er nok noe av det bedre som har kommet på en stund nå.

Så er det bare å vente på Iron Man 2, Hulk 2 og alle de andre varslede oppfølgerne.

Share/Bookmark

2 kommentarer   Blogglisten Add to Technorati Favorites

 

Lignende poster:

Apr 28 2009

Nina Karin Monsen og ytringsfrihet

Postet kl.: 00:44 - med følgende tema: debatt,nyhetsbilde

 

Dagbladet har en intervju med Sofie Frøysaa, som har lesbiske foreldre. I artikkelen stiller hun det retoriske spørsmålet “Er jeg skadet av min lesbiske mor?”

For å ta et kjapt, åpenbart svar: selvsagt er hun ikke det – ellers hadde vel aldri Dagbladet slått det opp.

Uansett. Det har vært mye (og jeg mener mye) oppstyr i media de siste dagene, etter at Fritt Ord valgte å tildele Nina Karin Monsen Fritt Ord-prisen 2009.

Man kan egentlig synes hva man vil om Monsen, og det er vel ganske klart fra mesteparten av blogginnleggene og Tweets’ene som har dukket opp i etterkant av tildelingen, at mesteparten av den aktive leiren innenfor blogg- og Twitterverdenen ikke er noen store fan av Monsen. Jeg er heller ikke det. Jeg har skrevet om Monsen tidligere her på siden, og man kan finne linker til andre innlegg under dette.

Det jeg gjerne vil komme litt til bunns i er derimot dette oppslaget til Dagbladet (som er helt på viddene, og ikke har noe med saklig debatt å gjøre – kun tabloide nyheter og selge mer aviser).

Det har blitt skrevet i alle fall et par-tre gode innlegg om dette allerede: Sondre Olsen skriver at “Alt bråket forteller at Monsen fortjente prisen” – selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i konklusjonen, så er innlegget velskrevet og verdt å lese.
Ellers har Ukorrigerte Meninger også skrevet et innlegg, som mer går på det prinsippielle ved god debattskikk, og argumentering: “Flere usaklige angrep på Monsen

DBs oppslag blir litt trist. Det foregår så mange gode debatter rundt om på blogger, på Twitter mm. ang. tildelingen, og så kommer Dagbladet på banen med en parafrasing av et Monsen-sitat, og en fullstendig irrelevant subjektiv mening fra et lesbisk par og deres datter. Det blir dessverre bare fordummende, DB.

Fritt Ord står selvsagt fritt til å tildele prisen til den de ønsker. Det er egentlig ikke tildelingen av prisen til Monsen som sådann jeg har problemer med, men det at hun får prisen i stedet for andre personer som jeg personlig tilfører mer til debatten. Monsen forflater den, og kommer med ubegrunnede påstander, hullete argumentasjon, eller, som man kunne se i nettmøtet på Dagbladet, så bare ignorerer hun å svare på “vanskelige” spørsmål, eller henviser til bøker o.l. Hva med å bare svare på spørsmålene klart og tydelig, Monsen?

Dessuten – det jeg ikke helt klarer å plassere i Monsens argumentasjon, er hvorfor det er så mye verre med homofile foreldre enn det er med f.eks. alenemødre eller -fedre, folk som har mistet en forelder i tidlig alder, barnehjemsbarn, adoptivbarn etc. Det er kun disse barna med homofile foreldre som opplever dette “handikappet” fra fødselen av, virker det som.

I en av kommentarene på Vampus innlegg om intervjuet på Dagbladet, så har en anonym bruker kommet med følgende kommentar (kopiert med god samvittighet):

Gjennom tidene har mange barn vokst opp med enslige foreldre, adoptiv-foreldre, ste-foreldre, på barnehjem og så videre.

Det vesentlige er at barn oppdras i trygghet og med kjærlighet, ikke om de to som oppleves som foreldrene i husstanden er homo eller hetero.

Bare nysgjerrig – hva er det dere tror er *ekstra* skadelig med å vokse opp uten sin biologiske far (eller for den saks skyld biologiske mor) i en homofil/lesbisk husstand ?

Jeg ser f.eks ingen forsøk på å nekte folk som har gjennomgått samlivsbrudd og fått seg ny samboer å skaffe seg flere barn ?

Jeg må virkelig si meg enig. Det viktige er jo ikke om man har en mamma, en pappa, og evt. søsken. Det viktige er at man har et godt forhold til sin familie, og vokser opp trygt og godt.

Er det virkelig ingen som ser parallellene med at enslige foreldre, par der den ene parten dør før barnet blir født, adoptivbarn og barnehjemsbarn “lider” under akkurat de samme “problemene” Monsen tilskriver barn av homofile foreldre?

Og for all del – det finnes mange barnehjemsbarn som ikke har det spesielt bra. Og det finnes mange adoptivbarn som forsøker å finne sitt opphav. Jeg mener personlig at dette har helt forskjellige årsaker, og at dette ikke nødvendigvis er overførbart til barn av homofile foreldre.

1. Adoptivbarn vil gjerne vite hvorfor de ble adoptert vekk – var det fordi foreldrene ikke kunne ta seg av dem? Ikke ville ha noe med dem å gjøre? Etc.
2. Barnehjemsbarn / fosterbarn går dessverre ofte for “lut og kaldt vann” – de blir kasteballer i systemet, og ender dessverre ofte opp i dårlige miljøer. De mange “avsløringene” som ble publisert i media, særlig ang. barnevernsinstitusjoner på Vestlandet for ikke så lenge siden, er ganske dekkende for disse barna.

Det er ingenting som i dag burde tilsi at barn av homofile foreldre skulle oppleve dette spesielt belastende. Homofili er i stor grad godtatt av de fleste utenfor de mest religiøse foreningene, og selv om man ikke nødvendigvis ønsker at ens egne unger kommer hjem og forteller at de har en kjæreste av samme kjønn, så betyr ikke det at man fordømmer unger av homofile foreldre. Når det gjelder dette med å søke sitt opphav, så mener jeg kanskje at det blir mindre viktig for barn av homofile foreldre. Dessuten er det ingenting i veien for at man skal kunne ha kontakt med den biologiske forelderen hvis vedkommende ønsker det.

Den eneste ulempen jeg kan se, og den gjelder enhver form for assistert befruktning og ukjente donorer, det er om det skulle oppstå sykdomstilfeller som kan være arvelig betinget – i slike tilfeller er det viktig å kjenne sitt opphav, og deres sykdomshistorie, men dette gjelder alle barn unnfanget på “unaturlig” vis – ikke bare barn av lesbiske og homofile.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg om Monsen, der jeg refererte en de kommentarer og spørsmål fra DBs nettmøte, så mener jeg Monsen viser en ekstremt dårlig evne til å debattere – derimot evner hun helt klart å komme med bombastiske utsagn for deretter å preke dem som en sannhet. Jeg vet ikke om Monsen er kristen, men enkelte av argumentene og meningene hun kommer med bærer preg av det. Og religiøs overbevisning og argumentasjon hører virkelig ikke hjemme i en diskusjon om homofiles rettigheter og evne til å ta vare på, og være gode foreldre for evt. barn.

Følg gjerne debatten på Twitter, med hashtag’en #frittord

5 kommentarer   Blogglisten Add to Technorati Favorites

 

Lignende poster:

Apr 27 2009

Forrige ukes Tweets – 2009-04-27

Postet kl.: 00:55 - med følgende tema: uten kategori

 

Ingen kommentarer   Blogglisten Add to Technorati Favorites

 

Apr 26 2009

Nina Karin Monsen – svarer IKKE på spørsmål i nettmøte

Postet kl.: 21:14 - med følgende tema: nyhetsbilde,observasjoner

 

Nina Karin Monsen - Foto: Einar SolvollNina Karin Monsen - Foto: Einar SolvollDagbladet har organisert et nettmøte med Nina Karin Monsen, der mange har sendt inn spørsmål, og Monsen etter beste evne har forsøkt å svare.

Det har stormet rundt Monsen de siste dagene, etter at det ble klart at hun hadde blitt tildelt Fritt Ords pris for 2009. Mange har lurt på hvorfor hun vinner, og mener at Monsens uttalelser både inneholder dårlig eller ikke-eksisterende argumentasjon, og for det meste viser holdninger til enkelte menneskegrupper som mange trodde vi hadde kommet over i år 2009.

Selv er jeg ikke noen fan av Monsen – jeg mener damen for lengst har nådd (og passert) middagshøyden, og at hun mer eller mindre surfer på tidligere meritter. Det at hun faktisk får så stor plass i samfunnsdebatten som hun gjør, viser at det fint går an å leve på luft og innholdsløshet.

Hun har kommentert “heksejakten” mot henne de siste dagene, bl.a. Kim Frieles uttalelser om at hun nå kommer til å levere sin pris tilbake, ettersom hun ikke lenger føler seg komfortabel med ha mottatt den.

Det er for så vidt greit nok, det mange i bloggverdenen har kommentert de siste dagene, at Monsen faktisk fronter upopulære meninger, og at vi selvsagt må tolerere også disse utsagnene og meningene dersom vi skal være for ytringsfrihet. Vi kan ikke bare tolerere ytringer som harmonerer med det vi selv mener. Jeg er helt enig. Men jeg mener at en slik pristildeling som Fritt Ords pris er, bør gå til noen som faktisk både har evne til å forsvare sine påstander, og som kommer med fornuftige innspill i den offentlige debatt.

Når jeg leser igjennom nettmøtet på Dagbladets sider, så blir jeg faktisk litt paff.

For å ta noen eksempler:

Hvorfor er motsatneden mot ekteskapsloven så viktig for deg?
Er det ikke greit ut fra moralske kriterier at folk oppmuntres til lange og stabile parforhold?

Kjetil Ingebrigtsen

Det er ikke greitt at staten lager farløse eller morløse barn. Her ble en serie lover vedtatt samtidig av et nesten kritikkløst storting.

Nina Karin Monsen

Velvel – nå er vel ikke alle barn “farløse” eller “morløse” selv om de har homofile foreldre, og jeg ser heller ikke noe til at hun kritiserer heterofile alenemødre og -pappaer.

Du har uttalt at kronprins Haakon og prinsesse Märtha har valgt partner “på laveste hylle”. Kan du fortelle mer om hvilke kriterier dette menneskelige hyllesystemet bygger på? Du har også uttalt at det går en linje fra dagens bioteknologilov og (kjønnsnøytrale) ekteskapslov og tilbake til nazistenes rashygiene og drøm om å få fram det perfekte menneske. Å postulere at det finnes et menneskelig hyllesystem (der personer som Mette-Marit og Ari Behn befinner seg nederst), er ikke det i prinsippet det samme som å forfekte et til forveksling likt menneskesyn som nazistenes?

Undrende

Jeg noterte meg det som alle vet: Norge er klassedelt. Kriteriene for klassene finner du vanligvis beskrevet i sosiologibøker, jeg holder meg til dem

Nina Karin Monsen

Way to go, Monsen, for ikke å svare på spørsmålet.

Har fått med meg at Homofili for deg, tilsier at man har krav på uføretrygd.
På hvilken måte gjør homofili deg arbeidsufør, og hva er det som tilsier at en person er arbeidsufør?

Fredrik

Jeg har skrevet at jeg ikke tror det er en god ide, siden homofile er godt utdannet og ofte gjør karriere, men undret meg over at stortinget ikke har vurdert det, siden de mener homofili er medfødt. Andre som har medfødte problemer, blir forstått på en helhetlig måte, man ser på mange forhold.

Nina Karin Monsen

Greit, vi har skjønt det, Monsen. Homofile er syke, de har medfødte problemer, og burde blitt tatt hånd om av staten – men for all del, de skal ikke få lov til å få barn! For det er det bare heterofile som skal, siden de er så voldsomt mye bedre skikket til å ta vare på barnet.

Jeg blir trist inni meg når jeg leser svarene fra Monsen. Og ikke minst, mangelen på argumenter for hvorfor hun synes som hun gjør.
En siste perle må vi også få plass til:

“Også polygamiet er underveis. LHH vil ha tre foreldre – da må tre også kunne være gift. ” har du skrevet.
Hvordan kan du trekke slike konklusjoner på bakgrunn av at homofile ønsker seg barn? Jeg bare lurer!

TK

Såvidt jeg vet har LLH uttalt at de vil ha tre foreldre. Deres barn har alltid en foreldre utenfor forholdet. Da blir det et polygami.

Nina Karin Monsen

Uhm… om vi ser bort i fra det hjelpeløse språket; hvordan er det mulig å få det å ha tre foreldre til å bli polygami? Og, ikke minst, hvordan forholder hun seg egentlig til familier som i dag gjerne har “mine, dine og våre barn” samt “reservemammaer og -pappaer”, steforeldre, stesøsken, etc? Er det virkelig mulig å få tildelt 400.000 kroner for å komme med slike utsagn?

14 kommentarer   Blogglisten Add to Technorati Favorites

 

Lignende poster:

Apr 24 2009

Hjelp til å redde Delara Darabi

Postet kl.: 12:34 - med følgende tema: nyhetsbilde,religion

 

Bli med på en verdensomspennende bloggaksjon for å redde Delara Darabi.

Delara risikerer å bli henrettet for et mord som ble begått da hun var 17 år gammel. Dødsdommen hennes skal ha blitt opprettholdt av iransk høyesterett, etter at hun har blitt dømt til døden to ganger allerede av lavere rettsinstanser. Delara Darabi tilsto opprinnelig drapet, men trakk senere tilståelsen og sa at en venn hadde bedt henne om å ta skylden for mordet fordi de trodde at hun som mindreårig ikke ville risikere henrettelse.

Rettslige skritt for å få Delara Darabi løslatt har ikke ført frem, selv om nasjonal og internasjonal oppmerksomhet rundt saken hennes tydeligvis har resultert i en lang behandling i rettsvesenet.

Den siste mulige løsningen for at hun blir benådet er om offerets familie blir enige om en økonomisk kompensasjon, såkalte blodpenger, i bytte mot hennes benåding. Så langt har et av familiemedlemmene motsatt seg dette.

Iran har henrettet minst 42 mindreårige forbrytere siden 1990, åtte av disse ble henrettet i 2008 og en i januar 2009.

(Teksten over er hentet fra Amnesty Norge)

Henrettelsen skulle etter planen ha vært utført i begynnelsen av denne uken, men er nå utsatt i to måneder. Vi har med andre ord to måneder på oss til å øve globalt press på iranske myndigheter, om vi får mange nok med oss. Og det hjelper! Utsettelsen er i seg selv resultat av internasjonalt press.

Du kan bidra på flere måter:

Head of the Judiciary
Ayatollah Mahmoud Hashemi Shahroudi
Howzeh Riyasat-e Qoveh Qazaiyeh (Office of the Head of the Judiciary)
Pasteur St., Vali Asr Ave., south of Serah-e Jomhouri
Tehran 1316814737, Islamic Republic of Iran
Email: In the subject line write: FAO Ayatollah Shahroudi
Salutation: Your Excellency

Your Excellency

I am expressing my concern that the juvenile offender Delara Darabi is in imminent danger of being executed for a murder that was committed when she was 17 years old.

I am also concerned that reports say that Delara Darabi confessed to the murder in order to defend her co-accused.

I urge that the planned execution of Delara Darabi is halted, and that the death sentence imposed on her is commuted immediately. The Iranian authorities have by undertaking the International Covenant on Civil and Political Rights committed to the law constituting that “sentence of death shall not be imposed for crimes committed by persons below eighteen years of age.”

Furthermore, I call on the Iranian authorities to implement the recommendations of the United Nations Committee on the Rights of the Child, which called on Iran in January 2005 to “immediately suspend the execution of all death penalties imposed on persons for having committed a crime before the age of 18, and to abolish the death penalty as a sentence imposed on persons for having committed crimes before the age of 18, as required by article 37 of the Convention”.

I acknowledge that governments have a responsibility to bring to justice those suspected of criminal offences such as murder, but I unconditionally oppose to the death penalty. It is the ultimate cruel, inhuman and degrading punishment and violation to the right to life.

Yours sincerely

Ettersom mange allerede deltar i denne aksjonen, så velger jeg å ikke sende saken videre til spesifikke bloggere, men heller oppfordre alle som ennå ikke har gjort noe i denne saken til å bidra – lag bloggposter, signer hos Amnesty, eller post på Twitter. Fortell om denne saken til venner og bekjente. Spre ordet, vi vet at det virker!

Om du ønsker å utfordre utenlandske bloggere, kan du bruke denne bloggposten som utgangspunkt.

Om du ikke har anledning til å delta i bloggstafetten selv, håper jeg du sprer ryktet til andre, for eksempel gjennom Twitter, Facebook eller et av de andre sosiale mediene under. Relevante Twitter hashtags: #Delara og #Iran.

Teksten over kommer opprinnelig fra Jarle Petterson, jeg fanget opp denne saken hos Kamikaze, som igjen hadde plukket den opp hos Hjorthen.

3 kommentarer   Blogglisten Add to Technorati Favorites

 

Lignende poster:

Apr 22 2009

TPB, fildeling, kommentarer og annet

Postet kl.: 12:53 - med følgende tema: uten kategori

 

Jada. TPB tapte. Det har vel alle fått med seg. Jeg fikk det med meg jeg og. Jeg har bare tenkt at jeg skulle droppe å kommentere noe særlig ang. det. Debatten er allerede så utdebattert at det blir vondt å følge med.

Dog, jeg klarte ikke å dy meg fra å kommentere hos andre, og dermed var ballen i gang. Jeg velger å kopiere inn en kommentar jeg kom med hos Jarle Petterson forleden:

Skal vi virkelig ta den debatten om igjen? Okei, teskjemodus: fildeling er ikke tyveri! Okei, har vi det klart for oss nå? Helt greit at det er ulovlig, men det er fremdeles ikke tyveri – det er derimot brudd på opphavsretten, noe som kan straffes med bøter, og som IKKE går inn under straffeloven i noen som helst form.

Greit nok.
Det er egentlig bare semantikk, men juridisk sett er det (eller, med tanke på TPB-dommen, burde det være) et viktig skille.

Jeg må si meg veldig enig med Jarle i det han skriver her. Det er ikke noe som taler for at det finnes en direkte sammeheng mellom “synkende” inntekter fra platesalg og onlinesalg av musikk, og fildeling. Derimot er det mye som taler for at folk har blitt mer bevisste, og ikke lenger kjøper hele plater i en platesjappe når alt de ønsker seg er EN låt – da kjøper de heller den ene låta på iTunes.

Platebransjen har skutt seg selv i foten siden før Napster kom på banen, og det begynner å bli en stund siden. Det er i høyeste grad på tide at de begynner å forstå, og benytte seg av, de “nye” distribusjonsformene. Muligens gjør det at platesjappene i sentrum går dukken. Synd og skam, men so what? Forretningsmodeller forandrer seg hele tiden, og man klager og syter ikke fordi det ikke lenger er mulig å finne en hest og kjerre for å komme seg hjem fra byen (ikke at det er mulig å finne seg en motorisert taxi heller, ofte, men det er ikke relevant akkurat i denne sammahengen).

Det Jarle foreslår over, med en (i alle fall tilnærmet) gratis utdeling av musikk online, som et promo-verktøy for å pushe konserter, “glossy” utgivelser med masse ekstrastash og merchandise, er etter min mening en god begynnelse.

Tenk på følgende:
Hva om Sony Music f.eks. hadde lagt ut hele katalogen sin tilgjengelig for nedlasting, uavhengig av landegrenser og med gode søkemuligheter og god tagging/organisering av musikken. Gratis. Riktignok kanskje ikke i så veldig god kvalitet – skal vi si 128 kbps MP3? Hva blir resultatet av noe slikt? La oss videre tenke oss at de gir en mulighet til å laste ned den samme enorme samlingen med musikk i god kvalitet – 320kbps VBR MP3, eller lossless formater som FLAC e.l. – mot at man betaler et abonnement, f.eks. 100 kroner i måneden. Ville ikke mange valgt å gjøre nettopp det, for å få god kvalitet på musikken sin? Jeg tror i alle fall det.

Evt. så kunne man sette en liten begrensing på antall låter man kan laste ned gratis i uken/måneden. Betal noen få små kroner for å få lov å laste ned så mye du vil, i god kvalitet. Det finnes så mange muligheter, og ingen av platebransjens store aktører virker å tørre å engang forsøke seg på noe annet enn “geriatriske” businessmodeller.

iTunes er jo et glimrende eksempel. iTunes går så det griner, og har store inntekter – og det selv med råtten kvalitet, frem til ganske nylig en haug med DRM-løsninger, høye priser, og generelt et “fuck you” til forbrukerne/kundene. Selvsagt har det sammenheng med utbredelsen av iPod som musikkspiller, men det ligger ikke bare der – det har også med det å gjøre at selv om iTunes har store mangler, så er det fremdeles den eneste virkelig fungerende lovlige tjenesten for musikk- og filmnedlasting på nett.

Og når forbrukerne går “mann av huse” for å benytte råtne tjenester – hva skjer da når noen lanserer en BRA tjeneste? Jeg venter fremdeles i spenning på at noen oppegående (det må da være NOEN?) mennesker i de øvre gemakker i en eller annen platebransjegigant skal skjønne dette, og forsøke å gjøre noe med det.

Med det samme kan vi jo slenge på “TENK bare på hvilken goodwill de første som kommer med noe slikt vil få!” – og med tanke på den noe begredelige PR-ratingen plate- og filmbransjen har hos “kidsa” i dag… så trengs en slik boost.

Stikk gjerne innom og les både det opprinnelige innlegget og debatten i kommentarfeltet.

Ellers brukte jeg litt tid borte hos NRK Beta – der ble det faktisk diskutert både saklig og fornuftig – og man hadde oppegående deltagere fra begge leire!

Det har vært skrevet enormt mye om TPB-saken i avisene den siste uken, og jeg velger å hive inn noen lenker til de “beste” sakene (best i den forstand at de ikke viser total mangel på kunnskap, evt. bare at de er så ufrivillig morsomme at man blir litt redd):
Angrepet på opphavsretten – av Erik Honoré
Fildelingen fortsetter – av Sondre Båtstrand
Selv dommen i TPB-saken blir piratkopiert
Marte Thorsby gleder seg, og skjønner som vanlig ingenting
Noen svenske fildelingsnettverk har fått panikk – ikke så rart når rettssikkerheten forsvinner

Det finnes i tillegg enormt mye mer – blogginnlegg, debattforum, twitter-debatter etc. etc. Ta gjerne og søk opp #spectrial på Twitter – der finner man mange, mange gode kommentarer, og linker. Jeg har også tidligere skrevet om fildeling: Tungnemme individer med manglende virkelighetssans…

2 kommentarer   Blogglisten Add to Technorati Favorites

 

Apr 20 2009

Forrige ukes Tweets – 2009-04-20

Postet kl.: 00:55 - med følgende tema: uten kategori

 
  • Nytt blogginnlegg: Forrige ukes Tweets – 2009-04-13 http://tinyurl.com/dd7aag #
  • Nytt blogginnlegg: Filmanmeldelse: Fast & Furious http://tinyurl.com/cdvod8 #
  • Nytt blogginnlegg: Listende skygger… http://tinyurl.com/cow4ch #
  • wtf? plutselig var ikke windows aktivert lenger. Neida, jeg har jo bare brukt det på denne PCen et par år… #
  • Nytt blogginnlegg: Snillisme? Kulturkollisjon? http://tinyurl.com/d3ausy #
  • leser om Voynich-manuskriptet – hvem hadde trodd at http://www.cracked.com faktisk skulle ha noe som var interessant å lese mer om #
  • there is only one truth: japanese people are WEIRD! http://ftw.generation.no/?n=225 #
  • Nytt blogginnlegg: NAVs websider – enda en gang http://tinyurl.com/cvwapv #
  • Det var da veldig så sliten man skulle bli etter bare noen få runder med øl og sprit da. /me begynner å bli gammel… #
  • vurderer å slenge seg på twl – uten at jeg helt vet om jeg har noe å skrive… #
  • 1st. try / 1st. failure / might not be as bad / as they would have one believe // just realised / “they” is only me… #twl #

Ingen kommentarer   Blogglisten Add to Technorati Favorites

 

Apr 18 2009

NAVs websider – enda en gang

Postet kl.: 08:51 - med følgende tema: uten kategori

 

Jeg bare lurer på en ting, kjære NAV. Kunne dere kanskje muligens oppgitt hvem som har laget deres eminente websider, og underliggende funksjonalitet?

Jeg skulle gjerne likt å vite det, slik at jeg for all fremtid kan unngå å benytte disse fullstendig inkompetente menneskene for noe som helst webrelatert arbeid!

Sånn. Da var jeg ferdig med å fruste for denne gang…

1 kommentar   Blogglisten Add to Technorati Favorites

 

Apr 16 2009

Snillisme? Kulturkollisjon?

Postet kl.: 05:04 - med følgende tema: nyhetsbilde

 

Alle de store avisene i landet har slått opp Oslo-politiets informasjon om at alle de 41 anmeldte overfallsvoldtektene de siste tre årene (2006-2008) er utført av personer med ikke-vestlig opprinnelse, og asylsøker- eller innvandrerbakgrunn.
Noen som ser en sammenheng her?Noen som ser en sammenheng her?
Er dette egentlig noe som overrasker folk? Skal man stole på media (i det minste litt), så viser de siste års oppslag at innvandrere og asylsøkere er overrepresentert på enkelte områder på krim-statistikken. Nå kan riktignok statistikk manipuleres og tilpasses så man kan finne omtrent det man vil når det gjelder resultater, men akkurat denne statistikken lyver ikke. Ser man bort i fra at det (så klart) kun gjelder anmeldte voldtekter (gudene vet hvor mange som blir fortiet og aldri når statistikken i det hele tatt), så sier det likevel en del om hvor problemene ligger.

Det kunne vært interessant å se tilsvarende statistikker fra andre byer, men jeg tviler på at tallene er så veldig forskjellig – kanskje er de noe lavere, med tanke på at prosentandelen innvandrere/personer med ikke-vestlig bakgrunn er en del høyere i Oslo-området.

Ser man på totalen, så er også innvandrere overrepresentert – Aftenposten refererer til rapporten “Voldtekt i Oslo 2007″ som viser at prosentandelen gjerningsmenn med utenlandsk bakgrunn (uten å klassifisere “utenlandsk” som noe annet enn “ikke norsk”) i 2007 var 72,8%.

Mange kommer nok til å skrike opp og anklage både meg, avisene og Oslo-politiet for rasisme når vi skriver det vi gjør. Vel, jeg er ikke rasist. Jeg er derimot oppgitt over den norske snillismen når det gjelder å “renske opp” i de få elementene som faktisk bidrar til å øke fremmedfrykten i Norge. Når vi får slike overskrifter som dette her, så tenker folk automatisk “fy faen, disse jævla utlendingene”. Det er veldig synd. Tror egentlig det norske folk at hardt-arbeidende utlendinger, ofte i lavtlønnsyrker, er ravende gale voldtektsmenn hele gjengen? Forhåpentligvis ikke. Dog, de finnes, og de som ødelegger for alle andre vises ganske klart på enkelte statistikker.

Hva bør man så gjøre med disse? Det er et vanskelig spørsmål. Selv er jeg for øyeblikkelig deportering. Dette vanskeliggjøres ofte ved at de ikke har noen form for sikker identifikasjon, og informasjonen de kommer med er ofte falsk. Har man heller ikke fingeravtrykk e.l. til å hjelpe seg (noen fjerner disse med syre e.l.) så er det omtrent umulig å få til en sikker identifikasjon. Vi kan jo ikke begynne å sende mennesker rundt om i verden på måfå heller. Jeg skulle dog ønske at de som har fått påvist sin opprinnelige identitet, som begår alvorlig voldskriminalitet, blir sendt tilbake til sitt hjemland så fort som mulig – uavhengig av om dette måtte medføre fare for liv og helse til vedkommende. Har man flyktet fra krig, sult og elendighet i sitt hjemland, så bør man kanskje ikke begynne sitt nye liv med å true noen med kniv, eller dytte 19 år gamle Ingrid inn i et portrom på Grorud.

Enkelte ganger gjør vi heldigvis noe fornuftig når vi kommer over kriminelle innvandrere. Problemet her, derimot, gjelder etter min mening mer grunnlaget for tilbaketrekningen av statsborgerskapet. Han har nemlig ikke mistet det som en direkte følge av at han har blitt siktet for 8 overfallsvoldtekter – mer som en indirekte følge av at han fikk innvilget statsborgerskapet på bakgrunn av at han oppga at han var homofil ved søknaden om permanent oppholdstillatelse. Hadde han fått oppholdstillatelsen på bakgrunn av andre ting, og sagt at han var heteroseksuell, så hadde det, så vidt jeg skjønner, ikke vært grunnlag for å trekke tilbake statsborgerskapet hans i etterkant – uansett hvor skyldig han måtte være i grov kriminalitet.

Er det flere enn meg som mener dette er riv, rav, ruskende galt?

8 kommentarer   Blogglisten Add to Technorati Favorites

 

Lignende poster:

Apr 14 2009

Listende skygger…

Postet kl.: 06:10 - med følgende tema: meg & mitt,observasjoner,skriblerier

 

Enkelte ganger, når livet går en i mot, så er noe av det viktigste at man kan sette ord på det som skjer, skrike ut, skrive, snakke med noen, i hvert fall gjøre noe som får en til ikke å grave seg dypere ned i mismotet.

Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe slikt, akkurat nå. Men, av hensyn til mange, mange andre, så kan jeg ikke det. Det er ikke det at jeg ikke har lyst, eller for den de ikke kan – jeg har ikke undertegnet noen taushetserklæring, men det var dette med å ha respekt for andre, og det de føler og brenner for!

Innimellom føler jeg at gode ting ikke skjer meg. Eller, mer korrekt, at gode ting skjer, men at Universet ™ kjapt bestemmer seg for å gjenopprette den kosmiske balansen, og dermed trer en-eller-annen-form-for-dritt nedover livet mitt igjen.

Det føles ikke godt når ting man ikke ante eksisterte skal være med på å ødelegge for masse – kanskje mer enn jeg tror det vil, pr. i dag.

Selv om jeg fremstår som gretten og pessimistisk, så har jeg en absurd “optimisme” i meg – jeg tror liksom ikke på at ting går rett til helvete før jeg står med svovel opp under armhulene, og blir beordret til nok en runde med dansbandsundervisning. Galgenhumor, ja. Riktig. Masse av det. Innimellom er det dessverre ikke nok.

Tittelen på posten var egentlig noe som bare datt ned i hodet mitt – det har liten eller ingen sammenheng med innholdet i posten. Jeg føler likevel at det til tider føles slik – at det er noen som lusker og lister rundt om, som planlegger og ødelegger, og som dedikerer sin eksistens (jeg vil ikke kalle det “liv”) til å skape problemer. Ikke bare for meg, for all del – for alle, i varierende grad. Men så har de noen favoritter, da…

Det som er verst er likevel at jeg ikke har noen andre å skylde på enn min egen manglende oversikt.

Noen som har et nattlys og en klem å gi bort?

Ingen kommentarer   Blogglisten Add to Technorati Favorites

 

Lignende poster:

Arkiv


Kategorier


Link it up!


PS! I Blog You!


WP-plugins