Apr 14 2009

Filmanmeldelse: Fast & Furious

Postet kl.: 01:39 - med følgende tema: underholdning

Terningkast 4Fjerde installasjon av denne serien, navngitt Fast & Furious, går tilbake til starten. Her har de plukket med seg mange (om ikke alle) fra det opprinnelige crewet, og gitt dem nye utfordringer. Eller… nye og nye, fru blom. Det handler fremdeles om å kjøre fortest og farligst, og gjøre fullstending vanvittige stunts.

Hovedpersonene fra den første filmen, inkl. Vin Diesel, Paul Walker, Michelle Rodriguez og Jordana Brewster, samt en liten gjesteopptreden fra Sung Kang (Han, fra Tokyo Drift) for å binde sammen film 3 og 4 gjør at historien som sådann slett ikke er så ille. Man må selvsagt hive inn litt hjerte/smerte for å motivere noen av karakterene, og Paul Walker (og egentlig de fleste andre) er ikke akkurat karakterskuespillere, men underholdning for de av oss som ikke er motorhuer er det definitivt.

Masse fine biler, masse fine damer (vel, okei, jeg vet at smaken er som baken – delt) og en del grom bilkjøring. Dersom man velger å se bort i fra realisme som et kriterium, så fungerer filmen helt fint.

Et gjensyn med en annen av favorittene fra den første filmen blir det også plass til. Den som går på kino får se.

Så, hvordan står denne filmen seg i forhold til de tidligere filmene i serien? Den første filmen, The Fast and the Furious, ble godt mottatt, og var en “kul film” som man måtte se – mye på grunn av Vin Diesel i hovedrollen, så klart, sammen med en haug glinsende karosserideler. Toeren, 2 Fast 2 Furious forbigår vi bare i stillhet, tror jeg – makan til degenerering er det vel sjelden man ser mellom den første og andre filmen i en serie. Treeren, The Fast and the Furious: Tokyo Drift, introduserte et nytt persongalleri, og relokerte hele franchisen til Tokyo, men fungerte egentlig ganske greit – drifting er kult å se på, og Lucas Black gjorde en ikke altfor dårlig jobb. Rent bilteknisk er det vel en del som gjenstår også i den filmen. Så kommer da fireren, Fast & Furious – man vender nesten tilbake til original tittel, bringer inn de samme folkene som gjorde eneren til en hit, og lar det stå til. Slett ikke det dummeste valget de kunne gjøre, mener nå jeg. Filmen står seg bra, har en del insider-hint til tidligere filmer, og fungerer helt greit også på egne ben. Har du ikke sett de tidligere filmene så går det helt fint an å gå rett på fireren.

Fast & Furious får en sterk firer fra meg. Helt grei underholdning, uten altfor høy realismefaktor. Jeg er en av de som liker Vin Diesels skjeve smil, og synes han er en helt grei “macho-muskel-mann” i de rollene han besitter. Det finnes mange verre skuespillere der ute. Om du liker raske biler, lettkledde jenter, tøffe bilstunts og ikke er altfor opptatt av realisme, så er Fast & Furious en fin film å ta med seg nå i disse post-påsketider!

Som taglinen sier: New Movie – Original Parts.

Tags: , , , , , , , , , ,