Mar 9 2009

Filmanmeldelse: Watchmen

Postet kl.: 17:16 - med følgende tema: underholdning

Terningkast 5Sist fredag var jeg på kino på Watchmen-premieren. Ettersom jeg dessverre hadde skummet igjennom Inger Merete Hobbelstads anmeldelse i Dagbladet så var jeg litt skeptisk – jeg burde visst bedre. Hobbelstad ga filmen en 3er på terningen, og når man leser hennes anmeldelse, så får man egentlig følelsen av at dama for det første ikke har lest serien, og for det andre ikke har skjønt budskapet og virkemidlene. En bedre anmeldelse kan man lese i Dagsavisen, ført i pennen av Espen Svenningsen Rambøl – en person det virker som har både lest og forstått tegneserien før han så filmen.

Kritikk som at filmen blir for “intern” og følger serien for slavisk blir egentlig bare tåpelig – det blir litt som argumentene som kom da noen skulle lage film av Ringenes Herre for noen år siden – som de fleste husker ble det bra resultater av det, både på tross av og på grunn av kritikken som kom.
Who watches the Watchmen...Who watches the Watchmen...Watchmen er, etter min mening, en veldig bra film, og jeg tror nok jeg hadde fått ganske mye utav den selv om jeg ikke hadde lest tegneserien. Min samboer var med og så filmen, og hun har overhodet ikke noe forhold til Alan Moore eller serien, og hun likte også filmen. Det å melde at filmen “går på trynet” hvert 10ende minutt (ref. Hobbelstad) blir litt meningsløst, egentlig, uten å utdype hva det er som ikke fungerer. Selv mener jeg Snyder har klart å få til en meget bra filmatisering av serien, og at han har tatt vare på de tingene som var episke, og heller fjernet småting som ikke var like nødvendige. Et par små omskrivinger er gjort, så klart, men ingenting er endret i den grad at det påvirker selve historien.

Det eneste som forringet opplevelsen var en del “tullinger” i salen – dessverre, må jeg vel si – som f.eks. fikk små latterutbrudd hver gang den blå penisen til Dr. Manhatten viste seg på skjermen… det sier vel egentlig alt om den mentale alderen…

Watchmen er en flott film, og en flott filmatisering – IMDBs brukere har foreløpig gitt den et snitt på 8.3/10, noe som gir den en foreløpig plassering på #132 på Topp 250-listen. Godt fortjent, spør du meg!

Tags: , , ,